@WestBohemia1945

Menu
 
B L O G   A   S B Í R K Y   S B Ě R A T E L E
 
Sběratelské činnosti spjaté s osvobozením západních a jihozápadních Čech v roce 1945, poválečnou hospodářskou pomocí UNRRA Československu a US 2. pěší divizí, se věnuji téměř 40 let. Stále hledám a sbírám zajímavé předměty pro zachování regionální historie.
 
Sbírkové předměty jsou svědky válečných i poválečných událostí a často je provází zajímavý příběh nebo osud. V době komunistického režimu byly uchovávány jako důkaz a vzpomínka na osvoboditele českého západu. Řadu let sestavuji sbírku WESTBOHEMIA1945 Collection, která je složena ze sbírek US Army WWII militarií, suvenýrů vyrobených v roce 1945 pro americké vojáky v Čechách a v Bavorsku, poválečných předmětů a předmětů hospodářské pomoci UNRRA Československu a dalších zajímavých memorabilií. Souběžně vytvářím samostatnou sbírku INDIANHEAD Collection z militarií a předmětů americké 2. pěší divize z let 1917 až 1970. Vybrané a zpracované předměty si můžete prohlédnout zde v blogu a ve sbírkách sběratele, na sítích Facebook, Instagram a Threads pod názvem @westbohemia1945 a na internetu s hashtagem #WestBohemia1945.
 
Jako každý sběratel mám mnoho cílů a projektů ve kterých řadu předmětů již nevyužiji. Pokud vás nabídka ve Sběratelské výměně zaujme nebo zboží nabízené v e-shopu WEBO1945 pro případnou výměnu nebo něco sháníte, neváhejte se na mě obrátit. Předem děkuji za vaše nabídky militarií a předmětů, rád poradím při identifikaci a ocenění vašich artefaktů a těším se na sběratelskou výměnu. IR
 

Štítek z lokomotivy UNRRA


Tento litinový štítek vydražený na aukčním portálu Aukro.cz v září 2019 pochází z parní lokomotivy řady S160 1´D Consolidation, která se vyráběla ve válečných letech 1942 až 1945 v amerických továrnách Lima Locomotive Works, The Baldwin Locomotive Works a American Locomotive Company v celkovém počtu 2121 strojů. Již po vylodění Spojeneckých vojsk v Normandii a otevření západní fronty se objevily první stroje na evropském bojišti pro podporu a zásobování americké armády. Po válce bylo však nutné obnovit nákladní dopravu ve zničených a zdevastovaných zemích, a proto se v rámci poválečné hospodářské pomoci UNRRA (United Nations Relief and Rehabilition Administration - Správa Spojených národů pro obnovu) na žádost okupovaných zemí dostalo například do Polska 75 kusů a k nám 80 kusů těchto lokomotiv, které byly přizpůsobeny na rozchod kolejí a dodržovaly přípustné zatížení. Po jejich získání v poválečném Československu byly tyto stroje označeny řadou 456.1. a prakticky u nás používány až do 60. letech minulého století. Po jejich ukončení provozu se některé z nich využily jako vytápěcí kotle a v roce 1973 byla Československou státní dráhou vyřazena poslední lokomotiva této řady. V rámci pomoci UNRRA byly dodávány i lokomotivy britské výroby a dochované litinové štítky z těchto strojů a také z vagonů jsou však jediným dokladem u nás a patří mezi sběrateli k vzácnějším předmětům v souvislosti s historií železniční dopravy v poválečném Československu.


  • Komentáře jsou prázdné.